Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین کشتکار، مداح بوشهری در رابطه با نوحه بیان کرد: مداحی وسیله‌ای برای بیان حقیقت است و باید به آزادگی و ظلم‌پذیر نبودن در نوحه‌ها پرداخت.

به گزارش قدس آنلاین، حسین کشتکار بوشهری درخانواده‌ای مذهبی و هنرمند چشم به جهان گشود و از سن ده سالگی علاقه وافری به خواندن پیدا کرد و از آنجا که پدرش مداح بود و در زمان «بخشو» مداحی می‌کرد؛ فنون خواندن را می‌دانست و همه نکات مهم را به پسرش آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مقام اول در جشنواره فجر سال
۷۱ و ۷۲ و بهترین تک‌نواز در جشنواره ذکرالذاکرین سال ۷۵ و مقام بهترین گروه فولک در جشنواره ۷۸ را دارد.

از آلبوم‌های کشتکار بوشهری می‌توان به «کویر خاطرات» اشاره کرد که قطعه «سرگشته» آن بسیار شنیده شد. همچنین آلبوم «تشنه کامان» با تنظیم محمدرضا عقیلی که قطعات آن در رثای سالار شهیدان؛ امام حسین (ع) است.

* لطفاً در رابطه با نوحه‌خوانی سنتی توضیح دهید.

بوشهر با قدمت بیش از پنج هزار سال در موسیقی عزاداری، ریتم‌ها و ملودی‌هایی دارد که تحت تاثیر سفرهای دریانوردان و ورود جاشوها به شهرهای مختلف وارد فرهنگ بوشهر شده است. مکمل این ریتم‌ها و نوحه‌ها ناخدا عباس دریانورد بود که به مناطق دور، مثل آفریفا، شرق آسیا، هند و... سفر می‌کرد و چون با موسیقی آشنا بوده از آنها تاثیر پذیرفت. ناخدا عباس نوحه‌های زیادی را در موسیقی عزاداری بوشهر به نام خود ثبت کرده که می‌توان گفت بیش از ۷۰ الی ۸۰ بوده است و به نوحه‌هایی‌ مثل لبالب، نوبت جنگ و... می‌توان اشاره کرد که همه با ریتم‌هایی منحصربه‌فرد خود اوست.

هروقت نوحه‌های ناخدا عباس را در مقابل کسی گذاشته شود می‌فهمد که این نوحه بوشهری است. نوحه لبالب از نوحه‌های بسیار برجسته‌ ناخدا عباس است که با ریتم خاص زیبایی خوانده می‌شود. این نوحه به دو روایت گفته شده است که یکی همان است که در بوشهر خوانده می‌شود و موقع رحلت امام خمینی هم با صدای آقای گراشی زیاد از تلویزیون پخش می‌شد. از نوحه‌های دیگر به «راک هندی» می‌توان اشاره کرد که بر راک‌های بومی بسیاری کار شده است.

می‌توان گفت ناخدا عباس به نوحه‌ها سامان داد. تا پیش از او نوحه‌ها پراکنده بوده؛ دوبیت از یک نوحه و دو بیت از نوحه دیگر خوانده و و از هر شعر و آهنگی استفاده می‌شد و نظمی نداشته است که ناخدا عباس آن‌ها را تنظیم می‌کند. در کتابی تحت عنوان «ناخدا عباس دریانورد» توضیحات کاملی پیرامون شخصیت او داده شده است که می‌توان مطالعه کرد.

 بعد از ناخدا عباس نوبت به آقای اصلاح‌پذیر می‌رسد که شعرها و آهنگ‌های جدیدتری تصنیف می‌کند که آقاعلی میمنیان این نوحه‌ها را تنظیم می‌کرده و اکثراً هم توسط جهان‌بخش کردی‌زاده یا بخشو خوانده ‌شده است.

تا قبل از انقلاب ما چهار مدل نوحه داشتیم. هر نوحه دیگری که می‌خواست اجرا شود باید از آنها الگوبرداری می‌شد که اکثر این نوحه‌ها در ماه رمضان و محرم اجرا می‌شدند و تنها شعرهای آنها عوض می‌شد.

* بعد از انقلاب چه تغییراتی در نوحه‌خوانی رخ داد؟

بعد از انقلاب ما با یک رویشی در نوحه و عزاداری استان بوشهر مواجه هستیم. آقای عین‌الملک و بلادی نوحه‌خوان‌ها را در کنار هم جمع می‌کنند و می‌گویند تا الان ما این نوحه‌ها را خوانده‌ایم و ضمن اینکه نوحه‌های قدیمی هم باشند ما باید کارهای جدید هم بسازیم و اضافه کنیم و یک تغییری در نوحه‌ها ایجاد کنیم. پس شروع به اضافه کردن قطعات جدید می‌کنند. سال اول یک واحد اضافه می‌کنند و می‌بینند که مردم خیلی استقبال می‌کنند و آرام آرام این روش ادامه پیدا می‌کند و با اجراهای متعدد کامل می‌شود.

* نظر شما در رابطه با این تغییر چیست؟

واقعا لازم بود. البته این نوحه‌های جدیدی که ساخته شد و می‌شود حتما باید یک ارتباطی با نوحه‌های قدیمی داشته باشد تا از لحاظ آهنگ، چیزی باشد که عزاداری بوشهر دارد و به صورت جدی باشد. برای مثال قطعه «آه از آن ساعت» که از کتاب جودی برداشته شد و آقای خرمایی بر روی آن آهنگ گذاشت و خیلی در عزاداری بوشهر جا افتاد و از اولین واحدهایی هم بود که آقایان گراشی، دشتی‌فر و علی دشتی اجرا کردند.

* تاثیر این نوحه‌های جدید در بوشهر چه بود؟

اگر این نوحه‌ها جدید نبود من فکر نمی‌کنم در مساجد این همه مخاطب می‌توانست به خودش جذب کند. ما نوحه‌های قدیمی را با صدای جهان‌بخش کردی‌زاده و محمد شریفیان، علی میمنیان، باقر آرامی و علی دشتی شنیده بودیم و شک نکنید که نوحه‌خوان‌های جدید اصلاً نمی‌توانستند آن نوحه‌های قدیمی را به آن زیبایی اجرا کنند. اگر این نوحه‌های جدید نبود مساجد به سمت خلوتی می‌رفت. پس حتماً باید یک رویش و حرکتی انجام می‌شد تا مخاطبان کم نشود که هیچ، افزایش هم پیدا کند. در بوشهر به هر حلقه از سینه‌زنان «بُر»   گفته می‌شود که دور نوحه‌خوان حلقه می‌زنند که بعد از اجرای این قطعات جدید، سینه‌زن‌های بوشهر تعداشان به ۲۰ بُر رسید و نشان از تاثیر آنها دارد.

* این نوحه‌های جدید چه ویژگی‌هایی داشتند؟

اصل مهم در نوحه‌های جنوبی، شعر و آهنگ است و مهم‌تر از همه، اجرای مداحی است که ایستاده بر صف‌ها و می‌خواند. نوحه‌هایی که اساتید می‌خوانند همه از نوحه‌های ناب و برگرفته شده از ذهن مداح است و وام‌دار چیز دیگری نیست. نوحه‌های بوشهر اکثراً اصیل هستند و من کمتر نوحه‌ای دیدم که برگرفته از ترانه یا موسیقی پاپ باشد و بیشتر در تهران این اتفاق رایج شده است. هر نوحه‌ جدیدی به عزاداری آسیب نمی‌زند. نوحه‌ای که از شعر سبُک و آهنگ بی‌ریشه برگرفته از یک ترانه‌ای است، آسیب زننده است.

* نوحه‌های بی‌ریشه چه آسیبی ایجاد می‌کنند؟

می‌توان گفت آسیب جایی است که وقتی یک مداح نوحه‌ای را می‌خواند و مخاطب بعد از شنیدن سریع متوجه شود که این برای فلان آهنگ و ترانه است. حزن و شور را باید با یک اثر اصیل و شعر مناسب به وجود بیاوریم تا ارزش مجلس را هم حفظ کرده باشیم. در بوشهر چنین چیزی نمی‌بینیم و یا اگر هم دیده شود مخاطبی ندارد و عزاداران خودشان معترض می‌شوند.

* شاخصه‌های یک نوحه خوب چیست؟

یک نوحه اصیل، ریشه‌دار است. بزرگ‌ترین اصل آن شعر است. باید شعری انتخاب شود که محتوا داشته باشد. مداح باید توانایی بسیار زیاد و دانش مداحی بالایی داشته باشد. مهم‌تر از همه در اشعار باید به واقعیت کربلا توجه شود؛ نه بیان صحنه‌های احساسی فقط برای گریه کردن. مداحی وسیله‌ای برای بیان حقیقت است. باید به انسان بودن، آزادگی و ظلم‌پذیر نبودن در نوحه‌ها پرداخت.

* عزاداری شهرهای دیگر مثل یزد را چطور می‌بینید؟

بسیار عالی است. از نظر شعر و سینه‌زنی همه زیبا هستند. مداح عالی با صدای تمرین کرده و تحریرهای به‌جا و مناسب می‌خواند. من کارهای آنها را چندین بار می‌بینم و از اجراهای شهر یزد لذت می‌برم. خود این اجراها جذب حداکثری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود انواع و اقسام تفکرات و گرایش را به سمت خود جذب کند.

* برای اینکه نسل امروز بیشتر با نوحه‌های اصیل و سنتی آشنا شوند چه کار باید کرد؟

یکی از فرصت‌های موجود، فضای مجازی است. باید با تولید محتوای مناسب و قوی در فضای مجازی حضور پیدا کرد و فرهنگ غنی گذشته و آثار درجه یک جدید را منتشر کرد تا همه با آنها آشنا بشوند. توجه به نسل جوان و نوجوان بسیار مهم است باید بتوان راه گفت‌وگوی مناسب را با این قشر از جامعه پیدا کرد تا تاثیر مناسب را بپذیرند و خوب و بد را تشخیص بدهند. باید آنها را با هر ابزار و راهکاری با فرهنگ قدیمی خودمان آشنا کنیم. به هرحال پرچم امام حسین (ع) هیچ وقت زمین نمی‌ماند و امیدوارم که بلد باشیم این پرچم را درست در دست بگیریم و منظور و مقصود آقا را درست منتقل کنیم. اگر امام حسین (ع) به کربلا رفت برای سینه‌زدن و اشک ریختن ما نبوده است به خاطر مسئله مهم‌تری بوده است که باید به آن توجه کرد.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مداحی حقیقت ظلم ستیزی نوحه های جدید نوحه های قدیمی نوحه ها ناخدا عباس نوحه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: بی شک آنچه فضای انتخاباتی استان زنجان از دور اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تا به امروز خود را نمایان کرده وجود بستر بی قید و بند و افسارگسیخته در روند تبلیغات انتخاباتی چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی بوده است، که مانع از شکل‌گیری فضای عقلانی و منطقی در بستر تبلیغات انتخاباتی شده است.

فرافکنی، توهین، تهمت، بیان الفاظ رکیک و زشت منافی عفت عمومی، بیان مطلب غیرواقع، پول پاشی، خرید رأی و تهدید جامعه رسانه‌ای استان، شاید بخش کوچکی از فضای پرتنش و بی قید رقابت‌های انتخاباتی در زنجان است که برخی کاندیداها خود و یا حامیانشان به عنوان یک بدعت زشت در فضای انتخاباتی استان ایجاد کرده اند. کسانی که قرار است قانونگذار باشند و مدعی هستند برای خدمت آمده‌اند نه کسب قدرت.

این اصل مهم همواره باید در همه رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار گیرد که باید بستر مناسب برای بروز و ظهور افکار مختلف البته در چارچوب قانون و در راستای منافع و عفت عمومی در جامعه لحاظ شود تا فارغ از همه تفاوت‌ها در گفتمان‌ها و رویکردها، مردم در فضای بدون چالش و منطقی به جمع بندی درست در انتخاب خود برسند.

برخی مدعیان مسند قانون گذاری حتی برای ستاد خود هم نمی‌توانند قانون داشته باشند

حافظه تاریخی زنجانی‌ها داوطلبانی را به یاد دارد که به هر قیمتی تلاش کردند وارد مجلس شوند، از هزینه کردهای آن‌چنانی تا تهدید منتقدان و رسانه‌ها، کسانی که برای تأمین منافع دیگران وارد صحنه شده بودند و زمانی که وارد مجلس شدند مردم را از یاد بردند و امروز آنچه به عینه نمایان است برخی مدعیان مسند قانون گذاری حتی برای ستاد خود هم نمی‌توانند قانون داشته باشند.

هرچند شهروندان زنجانی بر این باور هستند که نمایندگانی پاک دست، توانمند و متخصص بودند که همواره اعتمادشان و رأی به آنها تکرار کردند.

۲ داوطلب در حوزه انتخابیه زنجان و طارم و ۲ داوطلب از حوزه انتخابیه خدابنده در حالی این روزها در میدان رقابت‌های انتخاباتی وارد صحنه شده‌اند که هر کدام دارای پشتوانه و پایگاه خوب مردمی هستند و هر یک دارای برنامه‌های خوب و منسجم برای توسعه حوزه‌های انتخابیه هستند.

استان زنجان در مجموع چهار حوزه انتخابیه و پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که سه منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند

استان زنجان در مجموع چهار حوزه انتخابیه و پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که در دور اول انتخابات با مشارکت بیش از ۴۸ درصدی مردم استان در ۱۱ اسفند، سه منتخب به خانه ملت راه یافتند.

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم با ۲ کرسی، مصطفی طاهری به عنوان نفر اول این حوزه با کسب ۴۶ هزار و ۵۶۸ رأی راهی بهارستان شد و ۲ نفر بعدی یعنی نبی الله محمدی با کسب ۲۶ هزار و ۶۷۰ رأی و محمد اسماعیلی با ۱۹ هزار و ۱۶۶ رأی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم نبی الله محمدی نامزد راه یافته به دور دوم در حوزه انتخابیه زنجان و طارم دارای گرایش اصولگرایی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد است، محمدی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم هم توانسته بود به دور دوم انتخابات راه یابد ولی در این مرحله از رسیدن به مجلس ناکام ماند.

محمد اسماعیلی دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در این حوزه، گزینه اصلی شانا و شورای وحدت در حوزه انتخابیه زنجان و طارم بود. او سابقه یک دوره نمایندگی در مجلس نهم را در کارنامه دارد و در این مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود.

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز رقابت تنگاتنگ برای کسب تنها کرسی نمایندگی این حوزه جریان داشت و در نهایت سعید رفیعی با ۱۷ هزار و ۳۶ رأی و احمد بیگدلی با ۱۴ هزار و ۵۳۰ رأی به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز سعید رفیعی شناسنامه اصولگرایی دارد و در سابقه او معاونت عمرانی و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان به چشم می‌خورد.

رفیعی در اکثر لیست‌های متعلق به اردوگاه اصولگرایی از جمله شانا و شورای وحدت قرار گرفته است.

احمد بیگدلی دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در این حوزه، دندانپزشک است و سابقه نمایندگی مجلس در دوره دهم را دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در این باره گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدابنده برای راهیابی ۲ نماینده دیگر از استان به مجلس پیش بینی شده است.

ابوالفضل رفیعی افزود: بر اساس قانون انتخابات در این مرحله از انتخابات، افراد شرکت کننده در مرحله اول باید در همان حوزه انتخابیه که رأی داده اند، شرکت کنند و رأی دهند و افرادی که در مرحله اول انتخابات شرکت نکرده اند می‌توانند در هر یک از حوزه‌های انتخابیه مورد نظر خود رأی دهند.

برگزاری انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه نیمه الکترونیکی است

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه همه شرایط در این ۲ حوزه برای فرایند رأی گیری مهیا است، تاکید کرد: انتخابات در این ۲ حوزه همانند دور قبل نیمه الکترونیکی است و تعداد و محل شعب هیچ تغییری نمی‌کند.

وی افزود: متولدان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و ماقبل آن واجد شرایط سنی برای شرکت در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

رفیعی گفت: هیأت استانی بررسی تبلیغات نیز فعالیت خود را برای رصد فعالیت‌های انتخاباتی و همچنین برنامه‌ریزی لازم برای برخورداری نامزدها از فرصت برابر استفاده از امکانات تبلیغی به ویژه تهیه و پخش فیلمهای تبلیغاتی و برنامه‌های مناظره نامزدها آغاز کرده است.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: طبق تقویم دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان از ثانیه نخست بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و تا هشت صبح روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات، گفت: در حوزه انتخابیه زنجان- طارم کد انتخاباتی محمد اسماعیلی ۱۱ و کد انتخاباتی نبی اله محمدی ۲۲ و در حوزه انتخابیه خدابنده نیز کد انتخاباتی احمد بیگدلی ۱۱ و سعید رفیعی ۲۲ تعیین شد.

زنجانی‌ها بار دیگر در ۲۱ اردیبهشت فارغ از همه حواشی‌ها صحنه‌ای باشکوه از حضور در پای صندوق‌های رأی خلق خواهند کرد و بدون توجه به دروغ پردازی‌ها و عوام فریبی‌ها، به صحنه خواهند آمد تا شعور و فهم بالای سیاسی و اجتماعی خود را به منصه ظهور برسانند.

کد خبر 6097819

دیگر خبرها

  • پناهیان: هیچ ابزاری جز حجاب نشان‌دهنده جاری بودن محبت در جامعه نیست
  • نگاه ابزاری به زن و دختر را قبول نداریم
  • کنگره صهیون‌ستیزی
  • یک حقیقت؛ منچستریونایتد سرمربی مناسبی ندارد
  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • حیرت آهنگران از مداحی‌ با «جدی می‌فرمایید»
  • ببینید | حیرت آهنگران از مداحی‌ با سبک و ریتم «جدی می‌فرمایید»
  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • واکنش آهنگران به مداحی با سبک و ریتم جدی می‌فرمایید! | ویدئو